انحلال شرکت آسان و سریع با راشا ثبت | مدارک و مراحل

در اینجا با راشا ثبت به معرفی و چیستی انحلال شرکت، انواع انحلال شرکت، مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت و مراحل آن می‌پردازیم. برای ادامه بهتر است ابتدا بدانیم که انحلال شرکت چیست؟

شرکت‌های تجاری و غیر تجاری با داشتن شخصیت حقوقی از یک زمان خاص به فعالیت می‌پردازند. این شرکت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی عملیات تصفیه و منحل شدن یا به عبارت دیگر به پایان خود برسانند. یک شرکت می‌تواند به دلایل مختلفی به ادامه فعالیت خود پایان دهد.

پایان دادن به یک کسب و کار می‌تواند از طریق مسیرهای مختلفی اتفاق بیفتد. این پایان‌دهی‌ها ناشی از دلایل متنوعی می‌توانند باشند. اما مهم است به یاد داشته باشیم که این موضوع به هیچ وجه به معنی منحل شدن کامل شرکت نیست. بلکه این فرآیند ممکن است به علت ادغام با سایر شرکت‌ها، راه‌اندازی یک کسب و کار جدید یا دلایل دیگر رخ دهد.

در این فرایند شرکت می‌تواند به دلیل مسائل مالی و اقتصادی، تصمیم به پایان دادن به فعالیت‌های خود بگیرد. این موضوع ممکن است به علت عدم سودآوری کافی، بدهی‌های ناپایدار یا تغییرات در بازار و صنعت رخ دهد. در این حالت، شرکت ممکن است تصمیم بگیرد دارایی‌های خود را به فروش برساند و فعالیت‌هایش را به پایان برساند. در ادامه به بررسی دلایل انحلال یک شرکت می‌پردازیم

دلایل انحلال یک شرکت
  • ورشکستگی
  • ادغام با یک شرکت دیگر
  • صدور دستور دادگاه
  • مشکلات مالی و بدهی‌های ناپایدار
  • حکم دادگاه
  • مشکلات مالی و بدهی‌های ناپایدار
  • توافق تمامی شرکا برای منحل شدن شرکت
  • فوت یکی از شرکا

انواع انحلال شرکت

در قسمت قبل به انواع دلایلی که یک شرکت ممکن است به خاطر آن‌ها به کسب و کار خود پایان دهد، اشاره کردیم. حال در این پاراگراف می‌خواهیم به انواع انحلال شرکت بپردازیم.

انحلال توسط مجمع عمومی

مجمع عمومی به تشکیل جلسه‌ای از سهامداران (شرکا) و مدیران اشاره دارد. در ابتدا باید توضیحی درباره معنای وظایف و اختیارات این مجمع ارائه دهیم. در صورت تصمیم به منحل کردن شرکت، این مجمع می‌تواند اقدام کند. در این حالت انحلال به صورت اختیاری انجام می‌شود و این اقدام نیازمند تایید اعضای مجمع عمومی است.

انحلال قهری

انحلال قهری یک شرکت، یک اقدام اجباری است که زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت دچار ورشکستگی مالی می‌شود. در این حالت بخشی از مجموعه دارایی‌های شرکت به منظور پرداخت بدهی‌ها و تسویه حساب‌های معلق به افراد و نهادهای ثالث تحویل داده می‌شود. انحلال قهری معمولاً بدون نیاز به حکم دادگاه انجام می‌شود و تصمیم به منحل کردن شرکت توسط مدیران اعلام می‌شود.

در این فرآیند تجدید نظر در تمامی عقود و تعهدات شرکت صورت می‌گیرد و دارندگان سهام بر اساس مقدار سهام خود در مجموعه دارایی‌های باقی‌مانده توزیع می‌شوند. انحلال قهری، آخرین راهکار در برابر ورشکستگی در نظر گرفته می‌شود و در بسیاری از موارد انجام می‌شود تا جلوی ورود به دیگر مراحل ورشکستگی قانونی گرفته شود.

انحلال شرکت با حکم دادگاه

باید به یک نکته حائز اهمیت توجه داشت که در برخی موارد، دادگاه می‌تواند به تصمیمی برسد که منجر به انحلال یک شرکت شود. در این وضعیت باید به وضوح بیان کنیم که این انحلال به صورت اجباری انجام شده است. همچنین در ابتدا دادگاه به شرکت مورد نظر یک دوره زمانی شش ماهه می‌دهد تا ایرادات خود را رفع کند. در صورتی که در این مدت مشکلات اساسی برطرف نشوند، حکم انحلال نهایی خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت

در این قسمت به مدارکی که برای انحلال شرکت نیازمند آن‌ها هستید می‌پردازیم:

  • مدارک شناسایی همه‌ی شرکا
  • روزنامه رسمی که آخرین آگهی‌های شرکت در آن ثبت شده است
  • مدارک ثبتی شرکت که در سامانه ثبت شرکت‌ها است
  • صورتجلسه انحلال شرکت که به تایید همه شرکا و همچنین مدیر تصفیه رسیده است
  • ارائه سند مجمع عمومی فوق‌العاده که با اکثریت شرکا تشکیل شده باشد
  • مدارک شناسایی مدیر تصفیه (اگر جزو شرکا نباشد)
مراحل انحلال شرکت

در این قسمت نیز به صورت ترتیبی، به توضیح مراحل انحلال شرکت می‌پردازیم:

  1. نخستین گام در انحلال شرکت تصمیم به انحلال آن است. برای اینکار باید اقدام به تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده کرد و تصمیم به انحلال شرکت نمود.
  2. پس از آن مجمع عمومی فوق‌العاده باید اقدام به انتخاب یک مدیر تصفیه نماید.
  3. باید صورتجلسه و امضای شرکا و همچنین مدیر تصفیه، به همراه دیگر مدارکی که ذکر گردید به اداره ثبت شرکت‌ها پست گردد.
  4. پس از تایید کارشناس مربوط به ثبت شرکت‌ها، در صورت رعایت تمامی مقررات قانونی و تکمیل مدارک موردنیاز، مراجعه کننده به دفتر ثبت شرکت‌ها اقدام به ثبت انحلال شرکت می‌نماید. سپس به ایشان اعلام می‌شود که باید به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و همراه با پرداخت هزینه‌های مرتبط با ثبت انحلال شرکت، فرم‌ها را امضاء نموده و مدارک لازم را تحویل بگیرد.
  5. بعد از این مرحله، ثبت انحلال شرکت باید در روزنامه رسمی کشور و روزنامه کثیرالانتشار مرتبط با آگهی‌های شرکت منتشر و به اطلاع عموم مردم برسد.
  6. بعد از انتشار آگهی، مدیر تصفیه باید تمامی بدهکاری شرکت را به تصفیه کند. به طور کلی مدیر تصفیه مسئول انجام تمامی امور بعد از انحلال شرکت می‌باشد.
  7. پس از اتمام و منحل کردن شرکت، در تمامی آگهی‌ها و ... باید از عبارت در حال تصفیه استفاده گردد.

سخن آخر | راشا ثبت

در این متن با انحلال شرکت، انواع آن، مدارک و نیز مراحل انجام آن آشنا شدیم. با توجه به اینکه برای بسیاری از افراد ممکن است پیگیری مراحل انحلال شرکت دشوار باشد، راشا ثبت در خدمت شماست تا با کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان ممکن، شرکت شما را با نظارت دائمی منحل کند. تیم ما از وکلای متخصص استفاده می‌کند تا تمامی مراحل انحلال شرکت (از هر یک از هفت نوع مختلف) را انجام دهد.

راشا ثبت به عنوان یکی از شرکت‌های برتر در حوزه ثبت امور حقوقی، ثبت شرکت، ثبت اختراع و ایده، در این زمینه تجربه چندین ساله دارد و به عنوان یکی از بهترین‌ها شناخته شده است. اگر سوالات بیشتری درباره نحوه انحلال انواع شرکت‌های حقوقی دارید، با پشتیبانان ما در ارتباط باشید.

ثبتی آسان و مطمعن را با راشا ثبت تجربه کنید.