ثبت طرح صنعتی با راشا ثبت | مدارک و مراحل

در سال‌های اخیر تقاضا برای ثبت طرح‌های صنعتی به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این امر بسیار خوشحال‌کننده است زیرا به خوبی درک شده است که ثبت طرح صنعتی و ایده‌ها دارای اهمیت بسیار زیادی است. در این نوشته با راشا ثبت، به صورت کامل و دقیق و با استفاده از زبان ساده به این مسئله بسیار مهم پرداخته‌ایم.

ثبت طرح صنعتی و حقوق مالکیت معنوی در عرصه صنعت، تجارت و تحقیقات صنعتی بسیار اساسی و حیاتی است. اهمیت این موضوع در حفظ حقوق و جلوگیری از ورود غیر مجاز به اختراعات و طراحی‌ها، بسیار بزرگ است. عدم توجه به این حقوق می‌تواند منجر به ضرر و زیان غیرقابل جبرانی برای فعالان در این زمینه گردد.

همچنین لازم است تا این نکته مهم را در نظر داشته باشید که اجرای صحیح مراحل ثبت طرح صنعتی، دارای اهمیت بسیار زیادی است. هرگونه اشتباه در این روند ممکن است بازگشت ناپذیر باشد. بنابراین، توصیه می‌شود که در این امر با دقت و وسواس عمل کرده و از اهمیت اجرای صحیح مراحل ثبت طرح صنعتی آگاه باشید. از آنجا که ثبت طرح صنعتی برای هر کسی ممکن است مقدور نباشد (به هر دلیل)، راشا ثبت می‌تواند در کمترین زمان و پایین‌ترین قیمت این کار را برای شما انجام دهد.

مزایای ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی از مهمترین اقداماتی است که یک کسب و کار می‌تواند برای حفاظت از اختراعات و ابداعات خود انجام دهد. این اقدام، فراتر از یک ساده‌سازی حقوق مالکیت است و به عنوان پایه ای برای توسعه و پیشرفت در عرصه‌های صنعت، تجارت و تحقیقات صنعتی عمل می‌کند. با ثبت طرح صنعتی، فرصت‌هایی بی‌شمار برای توسعه کسب و کار و بهبود فرآیندها فراهم می‌شود. در ادامه به تعداد از مزایای این فرایند می‌پردازیم:

  • هرگاه به تغییراتی در ظاهر یا بسته‌بندی محصول خود دست بزنید که آن را زیبا و جذاب‌تر سازد، حتماً قبل از افشاء، باید آن را ثبت نمایید تا از سوءاستفاده‌های رقبا جلوگیری کنید.
  • با ثبت طرح‌های صنعتی و ایده‌ها، می‌توانید به سادگی از ورود یا تولید محصولات تقلیدی در داخل کشور جلوگیری کنید.
  • صاحب طرح صنعتی ثبت شده، می‌تواند با انتقال حق بهره برداری از طرح به شخص دیگر، از مزایای مرتبط با آن برای یک دوره زمانی مشخص بهره‌مند شود.
  • ثبت طرح صنعتی منجر به افزایش اعتبار شرکت و فروش محصول می‌گردد.
  • افزایش قیمت آن طی روند طولانی به دلیل محبوبیت برند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح شرکتی

در این قسمت تمام مدارکی که برای ثبت برند نیاز دارید را گردآوری کردیم. مدارک شناسایی اشخاص حقیقی شامل کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی و همچنین کپی شناسنامه و کارت ملی طراح است که باید آن را به همراه خود داشته باشید. همچنین، مدارک ثبتی مالک حقوقی شامل کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء شرکت و همچنین کپی شناسنامه و کارت ملی شخص طراح می‌باشد. شخص طراح همان کسی است که صاحب طرح صنعتی است. معطوف به ثبت شرکت، ارائه کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت و همچنین آخرین ثبت تغییرات شرکت مورد نیاز است.

توصیف طرح شرایط تفاوت و عوامل زیبایی شناسی طرح صنعتی را نشان می‌دهد. همچنین ارسال تصاویر از زوایا و جهات مختلف نمونه طرح صنعتی، یکی از مراحل موردنیاز است. همچنین لازم است که دو نسخه اظهارنامه طرح صنعتی تکمیل و ارسال شود. به جز اظهارنامه طرح صنعتی، باید فیش پرداخت هزینه اظهارنامه نیز ارسال شود. در صورتی که اظهارنامه شامل چند طرح صنعتی باشد، باید فیش هزینه های اضافی نیز ارسال شود.

نکات جانبی مدارک مورد نیاز

در این قسمت مشکلات متداول فایل‌های ارسالی را لیست کرده‌ایم:

  1. حداکثر حجم تصاویر 500 کیلو بایت باشد: حجم کلی فایل تصویر نباید بیشتر از ۵۰۰ کیلوبایت باشد.
  2. زمینه تصاویر باید روشن باشد: پس زمینه تصاویر باید با رنگی روشن و غیر گرافیکی باشد.
  3. حداکثر اندازه تصاویر A4: تصاویر باید ابعادی حداکثر به اندازه یک برگه A4 داشته باشند.
  4. پسوند فایل‌ها jpg باشد: تصاویر باید با فرمت فایل jpg ارسال شوند.
  5. تصاویر باید به صورت عمودی اسکن شوند: تصاویر باید به شکل عمودی و نه افقی اسکن شوند.

گام به گام مراحل ثبت طرح صنعتی

  1. ورود به سامانه ثبت طرح‌های صنعتی در اینترنت: ابتدا با ورود به سامانه مربوطه در فضای مجازی، مراحل ثبت طرح صنعتی را آغاز می‌کنید. برای این‌کار به وبسایت http://iripo.ssaa.ir مراجعه کنید.
  2. تکمیل اظهارنامه ثبت طرح: سپس با دقت اطلاعات مورد نیاز در اظهارنامه ثبت طرح را تکمیل ‌نمایید.
  3. بررسی و کارشناسی جهت تأیید طرح و نبود ایرادات: پس از تکمیل اظهارنامه، مسئولین مربوطه مراحل بررسی و کارشناسی را به عمل می‌آورند تا صحت و اعتبار طرح بررسی گردد.
  4. صدور ابلاغیه پذیرش: پس از تایید مراحل بررسی، ابلاغیه پذیرش به متقاضی صادر می‌گردد.
  5. دریافت شماره ثبت طرح صنعتی: پس از پرداخت هزینه‌های لازم، شماره ثبت مربوط به طرح اعطا می‌شود.
  6. ارسال جهت چاپ در روزنامه رسمی: اطلاعات مرتبط با ثبت طرح به منظور چاپ در روزنامه رسمی ارسال می‌گردد.
  7. صدور آگهی: نهایتاً آگهی مربوط به ثبت طرح در روزنامه رسمی منتشر می‌شود.

سخن آخر | راشا ثبت

در اینجا مراحل ثبت طرح صنعتی را از صفر تا 100 بررسی کردیم. مزایای بسیار زیاد این ثبت، می‌تواند هر طراحی را که طرحی برای ارائه دارد را به خود جذب کند. اما پیگیری این طرح صنعتی و ثبت آن ممکن است یک چالش سخت برای هر نفر داشته باشد. زیرا پیگیری برخی از این روش‌های ذکر شده باید زیر نظر یک وکیل خبره انجام بپذیرد. همچنین کسانی که به دلیل مسائل مختلف (کاری، تحصیلی و …) زمان کافی برای پیگیری مراحل و مدارک مورد نیاز این طرح را ندارند، کار برایشان سخت‌تر می‌شود.

راشا ثبت به عنوان یکی از شرکت‌های برتر در حوزه ثبت امور حقوقی، ثبت شرکت، ثبت اختراع، ثبت طرح صنعتی، اخذ ایزو و … در این زمینه تجربه چندین ساله دارد.  راشا ثبت حاضر است با سریع‌ترین زمان ممکن و همچنین قیمت بسیار مناسب، ثبت طرح صنعتی شما را به عهده بگیرد. اگر سوالات بیشتری درباره ثبت طرح صنعتی دارید، با پشتیبانان ما در راشا ثبت در ارتباط باشید.

ثبتی آسان و مطمعن را با راشا ثبت تجربه کنید.