ثبت شرکت مختلط سهامی | راشا ثبت

در دنیای پویا و پیچیده‌ی کسب و کار امروز، ثبت شرکت مختلط سهامی یک گام بسیار مهم و اساسی است. این مرحله اساسی برای هر کسب و کاری بیانگر تعهد و پایبندی به فعالیت‌های تجاری و حرفه‌ای است. با ثبت یک شرکت امکانات و مزایای حقوقی و مالی جدیدی برای تیم واحد کسب و کار شکل می‌گیرد. علاوه بر این شرکت مختلط سهامی به نوعی انعطاف پذیری حقوقی را فراهم می‌کند و برای سهامداران و مدیران امکان تعیین دستورات اجرایی و توسعه‌ی فعالیت‌ها را فراهم می‌سازد. در این فرایند اهمیت ویژه‌ای به پایبندی به قوانین مربوط به ثبت و رفع اشکالات حقوقی می‌شود تا شرکت بتواند با موفقیت در محیط رقابتی به رشد و توسعه‌ی پایدار خود ادامه دهد.

در این مقاله به همراه راشا ثبت، به صفر تا صد روند ثبت شرکت مختلط سهامی می‌پردازیم. برای اینکه درک بیشتری نسبت به روند ثبت این شرکت که یکی از شرکت‌های هفت‌گانه قانون تجارت ایران است، ابتدا باید بدانیم شرکت مختلط سهامی به طور دقیق چیست؟ در ادامه با راشا ثبت همراه باشید.

شرکت مختلط سهامی چیست؟

شرکت مختلط سهامی به موجب ماده ۱۶۲ قانون تجارت ایران، یک نوع شرکت است که تحت یک نام خاص توسط گروهی از شرکای سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می‌شود. در این نوع شرکت شرکای سهامی افرادی هستند که سرمایه خود را به صورت سهام یا بخش‌های متساوی‌القیمه وارد می‌کنند و مسئولیت آن‌ها محدود به میزان سرمایه‌شان در شرکت است.

البته شریک ضامن فردی است که سرمایه‌گذاری به صورت سهام در این شرکت نداشته و مسئول تمام بدهی‌های ممکن است که به جز دارایی‌های شرکت پدید آید. در صورت وجود چندین شریک ضامن، مسئولیت آن‌ها نسبت به طلب‌کاران و روابط آن‌ها با یکدیگر به مقررات شرکت تضامنی وابسته خواهد بود. به طور خلاصه ثبت یک شرکت مختلط سهامی به معنای بهره‌برداری از مزایای هر دو نوع شرکت سهامی و تضامنی است.

فرق شرکت مختلط سهامی و شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت‌های مختلط به دو دسته سهامی و غیر سهامی تقسیم می‌شوند. در قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران، هرکدام از این دو دارای مقررات مجزا و خاص خود هستند. شرکت مختلط غیر سهامی برای امور تجاری تشکیل می‌شود و حاوی یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود است. همچنین سرمایه آن به صورت سهام منتشر نمی‌شود. از سوی دیگر شرکت مختلط سهامی با همان اعضا و هدف‌ها تشکیل می‌شود، با این تفاوت که سرمایه شرکای آن به صورت سهام است. همچنین شرکای سهامی در این نوع شرکت مسئولیتی نیز دارند که به اندازه سهام خود مشخص می‌شود. این تفاوت‌ها در نوع و میزان مسئولیت و همچنین شکل انتقال سرمایه، شرکت‌های مختلط را از یکدیگر متمایز می‌کند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مختلط سهامی

در این قسمت تمام مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مختلط سهامی ذکر شده است:

  1. دو نسخه اساسنامه شرکت مختلط سهامی
  2. گواهی بانکی تأمین حداقل ۳۵% سرمایه شرکت مختلط سهامی
  3. دو نسخه صورت‌جلسه تکمیل‌شده هیئت‌مدیره به منظور تعیین نمودن دارندگان حق امضا
  4. گواهی و امضای مدیر شرکت مبنی بر پرداخت تمام سرمایه نقدی و تسلیم تمام سرمایه غیرنقدی شرکای ضامن
  5. گواهی و امضای مدیر شرکت مبنی بر تعهد پرداخت تمام سرمایه و پرداخت حداقل یک‌سوم آن
  6. نامه نمایندگی برای اشخاص حقوقی (در صورت وجود)
  7. مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذی‌ربط (در صورتی که فعالیت مورد نظر به مجوز قانونی نیاز دارد)
  8. دو نسخه صورت‌جلسه تکمیل‌شده مجمع عمومی موسسان
  9. نام و مشخصات مدیر یا مدیران شرکت

شرایط مورد نیاز برای ثبت این شرکت

  1. سهام‌بندی و قیمت‌گذاری آن‌ها باید با توجه به سرمایه‌های شرکت و مشخصات دقیق شرکا مشخص شود.
  2. حداقل یک سوم از سرمایه نقدی باید پرداخت شده و تعهد برای پرداخت مابقی آن وجود داشته باشد.
  3. سرمایه‌های غیرنقدی شرکت باید به دقت ارزیابی و به شرکت تحویل داده شوند.
  4. حداقل تعداد شرکا در شرکت‌های مختلط سهامی دو نفر و حداقل تعداد مدیران یک نفر است.
  5. حداقل سرمایه برای تأسیس شرکت مختلط سهامی محدودیتی ندارد.
  6. نام شرکت باید شامل حداقل یکی از شرکای ضامن باشد.
  7. اساسنامه و شرکت‌نامه باید اطلاعات اساسی شرکت را دربرگیرند.
  8. ثبت نهایی شرکت مختلط سهامی با انتشار آگهی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به پایان می‌رسد.
ثبت شرکت مختلط سهامی

سخن پایانی | راشا ثبت

در این مقاله با راشا ثبت، با روند ثبت شرکت مختلط سهامی آشنا شدیم و به مدارک مورد نیاز و  شرایط انجام آن پرداختیم. بسیاری از افراد ممکن است در پیگیری مراحل ثبت شرکت مختلط سهامی دچار مشکلاتی شوند. زیرا پیگیری ثبت شرکت به دانش بالای حقوقی نیازمند است. به همین دلیل تیم ما با وکلای با تجربه در راشا ثبت آماده است تا با بهره‌گیری از تخصص و تجربه‌ی چندین ساله، شرکت مختلط سهامی شما را با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ثبت کند.

راشا ثبت با سابقه‌ی برجسته در ثبت امور حقوقی و شرکت‌ها به عنوان یکی از برترین شرکت‌های حوزه‌ی حقوقی شناخته می‌شود. در صورت وجود سوالات بیشتر درباره نحوه‌ی ثبت شرکت مختلط سهامی می‌توانید با پشتیبانان ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *