بزرگترین شرکت‌های ایران | راشا ثبت


ایران به عنوان یک کشور با تاریخ فرهنگی طولانی و جایگاه اقتصادی قابل توجه در منطقه، میزبان بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و تأثیرگذار است. این شرکت‌ها نقش مهمی در توسعه اقتصاد و اشتغال ایفا می‌کنند و به عنوان عوامل کلیدی در تحولات اقتصادی و صنعتی کشور به‌شمار می‌روند. با بررسی این کمپانی‌ها می‌توانیم شناخت بیشتری از قدرت و پتانسیل اقتصادی کشور ایران کسب کنیم و درک بهتری از راهبردها و چشم‌اندازهای آینده این شرکت‌ها داشته باشیم. در ادامه راشا ثبت به بررسی 5 تا از بزرگترین شرکت‌های ایران درسال 1402 طبق رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی می پردازد.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس یکی از بزرگترین شرکت‌های ایران است که در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت در صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی و کارخانجات شیمیایی کار می‌کند. این شرکت همچنین در زمینه تولید فراورده‌های نفتی، پتروشیمی، مواد‌ شیمیایی و پلیمرها نیز فعالیت گسترده‌ای دارد. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس درسال 1389 با سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تاسیس گردید. عبدالعلی علی‌عسگری، مدیر عامل فعلی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس اعلام کرد سود خالص این شرکت در سال جاری به بیشتر از 135 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

شرکت پالایش نفت بندرعباس

شرکت پالایش نفت بندرعباس به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های ایران در زمینه پالایش نفت خام سنگین، در خاورمیانه شناخته می‌شود که در نزدیکی شهر بندرعباس به پهنای 700 هکتار در سال 1376 راه اندازی شد و در زمینه پالایش و توزیع نفت خام و میعانات گازی شروع به کار کرد. ظرفیت عملیاتی این پالایشگاه روزانه برابر با ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی است که حدود ۱۸ درصد از تولید فرآورده‌های نفتی ایران را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر این شرکت درحوزه ساخت فرآورده‌های نفتی مثل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما نیز فعالیت می‌کند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه اصفهان، بزرگ‌ترین واحد صنعتی خصوصی در ایران است و همچنین بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد در کشور می‌باشد. در 23 دی ماه سال 1371، با حضور رئیس‌جمهور وقت، خطوط تولید این کارخانه بزرگ به صورت رسمی افتتاح شدند و مراسمی‌ به عنوان یک رویداد مهم در صنعت فولادسازی و توسعه صنعتی کشور برگزار شد که نشان از تلاش‌ها و پیشرفت‌های ایران در حوزه تولید فولاد داشت. با راه‌اندازی کوره قوس الکتریکی و افتتاح خطوط تولید، این کارخانه بزرگ توانست ظرفیت تولید فولاد را به طور قابل توجهی افزایش دهد و نقش مهمی در تامین نیازهای داخلی و صادرات فولاد ایران ایفا کند. همچنین، ایجاد این مجتمع فولادسازی موجب اشتغالزایی و توسعه اقتصادی نیز شد. شرکت فولاد مبارکه اصفهان بخش قابل توجهی از تولید فولاد کشور را برای استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک و سنگین، لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی، و صنایع لوله و پروفیل تأمین می‌کند. سود خالص این شرکت درسال 1399 از مرز 58 هزار میلیارد تومان عبور کرد و به عنوان یکی از سوداورترین شرکت‌های ایران شناخته شد.

بانک ملت

بانک ملت یک شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی است که در سراسر ایران با ۱۳۵۵ شعبه فعالیت می‌کند. این بانک در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ تأسیس شده و با سرمایه اولیه سی و سه میلیارد و پانصد میلیون ریال راه‌اندازی شد. همچنین، بانک ملت دارای ۴ شعبه در شهرهای استانبول، ازمیر و آنکارا در ترکیه و شهر سئول در کره جنوبی است. علاوه بر این، دو بانک تابع در جمهوری ارمنستان و بانک بین‌المللی پرشیا لندن نیز تحت مدیریت بانک ملت قرار دارند. با توافق سهامداران بانک ملت، سرمایه بانک 101 درصد افزایش یافت. این تصمیم سبب تثبیت جایگاه بانک ملت به عنوان بزرگترین بانک بورسی کشور در بازار سرمایه گردید و سرمایه آن از 353 هزار میلیارد ریال به 710 هزار میلیارد ریال افزایش یافت. بانک ملت درکنار خدمات اصلی خود فعالیت های اجتماعی دیگر هم انجام می‌هد که می‌توان به احداث 83 مدرسه و 15 خانه بهداشت در مناطق محروم، تهیه و توزیع بیش از ۳۰ هزار بسته نوشت‌افزار در بین دانش‌آموزان نیازمند و اهدای هزاران جلد کتاب جهت تجهیز کتابخانه‌های کشور اشاره کرد.

شرکت ایران خودرو

شرکت ایران‌خودرو، در مرداد ماه  سال ۱۳۴۱ با سرمایه‌ای نزدیک به یکصد میلیون توسط دو برادر به نام‌های احمد و محمود خیامی راه‌اندازی شد. این شرکت در طول فعالیت خود با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بوده و با پشت سر گذاشتن آن چالش‌ها، در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی در ایران است. ایران خودرو در ابتدا ایران ناسیونال نام داشت و محصولات ابتدایی آن، اتوبوس‌های معروف به “ال پی” بودند که این شرکت فقط کابین و قطعات آنها را مونتاژ می‌کرد. ایران ناسیونال به فکر تولید خودرویی بود که مردم عادی و قشر متوسط جامعه نیز بتوانند از آن استفاده کنند؛ پس با همکاری شرکت روتس انگلستان، تولید پیکان را اغاز کردند. مدل‌های مختلفی از پیکان در دست ساخت و تولید قرار گرفت از پیکان جوانان گرفته تا استیشن، دولوکس، کارلوکس و وانت. تولید پیکان هر سال، رو به افزایش بود به طوری‌که در سال ۵۶ حدود ۹۸ هزار دستگاه از این خودرو روانه بازار شد. شرایط برای ایران خودرو مساعد بود تا زمانیکه جنگ ایران و عراق اتفاق افتاد و باعث بروز مشکلاتی مثل کمبود ارز، عدم تأمین قطعات و مواد اولیه از خارج از کشور و فرسوده شدن دستگاه‌ها شد. این شرایط ایران خودرو را تا مرز ورشکستگی برد، اما با همکاری این شرکت با شرکت پژو، ورق برگشت و مقدمات ساخت پژو ۴۰۵ فراهم شد و این خودروی فرانسوی توانست فروش بسیار خوبی در بازار ایران داشته باشد. در سال 1381 سمند، اولین خودروی ملی توسط ایران خودرو تولید شد و تا سال 1401 تولید این محصول ادامه داشت. اکنون با توجه به تولید داخلی قطعات و مواد اولیه، این شرکت مستقل از وابستگی به واردات بوده و تا حد زیادی می‌تواند نیازهای بازار داخلی را تأمین کند. علاوه بر این، همکاری ایران خودرو با کمپانی‌هایی مثل پژو و رنو و دیگر شرکت های خارجی دلیلی برای موفقیت این شرکت است.

سخن پایانی

این شرکت‌ها فقط چند نمونه از بزرگترین شرکت‌های ایران هستند. شرکت‌های دیگری نیز وجود دارند که در بخش‌های مختلف اقتصادی فعالیت می‌کنند. به طور کلی، شرکت‌های بزرگ ایران نمایانگر قدرت و پتانسیل اقتصادی کشورند. این شرکت‌ها، با توانایی‌ها و استعدادهای خود، قادرند در آینده‌ای نزدیک به سرمایه‌گذاران و هموطنان خود خدمات بیشتری ارائه دهند. امیدواریم که آنها با بهره‌گیری از توانمندی‌های خود و در پی تحولات فناورانه و اقتصادی جهان، در رقابت‌های جهانی موفقیت‌های بیشتری کسب کنند و نقش مهمی در توسعه پایدار اقتصادی کشور ایفا کنند. همچنین، با ارائه راهکارهای نوآورانه و بهبود فرایندهای خود، بتوانند جایگاه جهانی بهتری را به دست آورده و به رشد و پیشرفت اقتصادی ایران به طور قابل توجهی کمک کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *