ثبت شرکت تضامنی | مزایا، مدارک و مراحل ثبت

ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی، یکی از اشکال حقوقی شرکت‌های تجاری است که بر پایه ماده 116 قانون تجارت تشکیل می‌شود. برای درک بهتر روند ثبت شرکت تضامنی، ابتدا بهتر است بیابیم که شرکت تضامنی دقیقا چیست؟

 در این نوع شرکت، دو یا چند نفر تحت یک نام مشترک به منظور انجام فعالیت‌های تجاری مشترک به هم پیوسته و با مسئولیت تضامنی فعالیت می‌کنند. مسئولیت تضامنی در اینجا به این معناست که هر یک از شرکاء موظف به پرداخت تمامی بدهی‌ها و تعهدات شرکت می‌باشند، حتی اگر برای پرداخت دیون شرکت از اموال شرکت کافی نباشد.

در صورتی که بدهی‌های شرکت وجود داشته باشد، طلبکار مجاز به مطالبه طلب خود از هر یک از شرکاء است. با این حال پرداخت بدهی توسط یکی از شرکاء، از مطالبه‌ی بعدی طلبکار ممانعت نمی‌کند. همچنین شریکی که بدهی را پرداخت کرده است، می‌تواند به دیگر شرکاء مراجعه کرده و سهم زیان آنها را با توجه به میزان سرمایه‌گذاریشان در شرکت، دریافت کند.

تأسیس یک شرکت تضامنی از نظر مشتریان نیازمند اعتماد و دقت بالاست. انتخاب شرکاء مناسب در ابتدای راه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا شخصیت و اعتبار آن‌ها در پیشبرد اهداف و موفقیت شرکت تأثیرگذار است.

در این مقاله همراه با راشا ثبت به بررسی چیستی شرکت تضامنی، مزایا، مدارک و مراحل ثبت کامل این شرکت می‌پردازیم. در صورتی که به هر دلیلی قادر به انجام ثبت شرکت تضامنی خود نیستید، راشا ثبت آماده است که این خدمات را در اسرع وقت و با پایین‌ترین قیمت برای شما انجام دهد. حال در پاراگراف بعد به بررسی مزایای ثبت شرکت تضامنی می‌پردازیم.

مزایای ثبت شرکت تضامنی

ثبت یک شرکت تضامنی با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، برای کسب‌وکارهای کوچک، مزایای چشمگیری دارد. این فرآیند با هزینه‌ی ثبت پایین و فرآیند ساده‌ای همراه است. سود و زیان شرکا به وضوح مشخص می‌شود و این امر به کسب‌وکار اطمینان می‌بخشد. با اینکه شرکت‌های تضامنی به اندازه کسب‌وکارهای بزرگ نیستند، از نگرانی‌های مرتبط با آنها معاف هستند.

انتخاب و عزل اعضای هیئت‌مدیره در این نوع شرکت‌ها بسیار ساده و بدون دردسر است، این امر به تصمیم‌گیری‌های کارآمد و سریع کمک می‌کند. همچنین، محاسبه‌ی سرقفلی در شرکت تضامنی به کمک فرمول‌های حسابداری و به روشی ساده انجام می‌شود. بدون شک، شرکت‌های تضامنی از مزایای قابل توجهی برخوردارند و با توجه به آسانی راه‌اندازی و هزینه کم، جذب زیادی از کسب‌وکارهای کوچک به خود جلب کرده‌اند. اگر شما نیز قصد راه‌اندازی و ثبت یک شرکت تضامنی را دارید، مشاوران ما در گروه شاهکار آماده‌اند تا این روند را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای شما انجام دهند.

در این پاراگراف به مزایای شرکت تضامنی اشاره کردیم. اما حقیقت این است که ثبت شرکت تضامنی ممکن است معایبی را نیز در بر داشته باشد. در قسمت بعد به معایب احتمالی شرکت تضامنی می‌پردازیم.

برخی معایب شرکت‌های تضامنی

با وجود مزایای فوق، لازم است که در هنگام ثبت یک شرکت تضامنی به معایب آن نیز توجه کنید. این امور به شرح زیر است:

طول عمر محدود و انتقال مالکیت مشکلاتی ایجاد می‌کند: با فوت یا خروج یکی از مالکان و شرکا، کل شرکت منحل شده و فعالیت‌های آن متوقف می‌شود. همچنین انتقال مالکیت در این نوع شرکت با مشکلاتی همراه است؛ زیرا برای تغییر مالک، لازم است شرکت قبلی منحل شده و یک شرکت جدید با مالکان جدید تأسیس گردد.

مسئولیت نامحدود مالکین و شرکا: در این نوع شرکت، هر یک از شرکا و مالکان مسئولیت نامحدودی در قبال امور شرکت دارند. به عبارت دیگر، در صورت بروز هرگونه بدهی، مالکان باید برای تامین آن پرداخت کنند.

به این ترتیب، شرکت تضامنی ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه شود که نیازمند مدیریت دقیق و شفافیت در امور مالی و مدیریتی می‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت‌های تضامنی

  • شرکت‌نامه:

نام کامل شرکا

میزان سهام هر شریک

تعیین نقش و مسئولیت هر شریک در شرکت

آدرس محل اقامت شرکا

امضاء تمامی شرکا و تاریخ شرکت‌نامه

  • اساسنامه:

نام و نام خانوادگی بنیانگذاران

هدف اصلی و فعالیت‌های شرکت

سرمایه اولیه شرکت و نحوه تقسیم سهام

ساختار سازمانی و نقش‌های اعضا

تاریخ و امضاء بنیانگذاران

  • تقاضانامه:

نام و نام خانوادگی درخواست‌دهنده

شماره تماس درخواست‌دهنده

آدرس محل اقامت درخواست‌دهنده

توضیحات کوتاه در مورد اهداف و فعالیت‌های شرکت تضامنی

امضاء و تاریخ درخواست

  • فتوکپی شناسنامه‌ی شرکا:

نام و نام خانوادگی شرکا

شماره ملی یا کد ملی شرکا

تاریخ تولد و محل صدور شناسنامه

تصویر فتوکپی شناسنامه

  • مجوز از مراجع ذیصلاح:

نوع مجوز مورد نیاز (با توجه به نوع فعالیت شرکت)

نام مراجع ذیصلاح

شماره مجوز و تاریخ صدور

محدودیت‌ها و شرایط مجوز

امضاء مسئول مربوطه و تاریخ مجوز

ثبت شرکت تضامنی

مراحل ثبت شرکت تضامنی

  • در ابتدا، شما نیاز دارید تا شرکت‌نامه و تقاضانامه خود را به دقت تنظیم کنید. این اسناد باید شامل ثبت سرمایه نقدی شرکا و تعیین سهم هرکدام از آن‌ها باشد. در صورت لزوم، اساسنامه نیز باید تدوین شود.
  • سپس، به سامانه ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و اطلاعات مربوط به شرکت خود را تکمیل کنید. این شامل انتخاب نام شرکت نیز می‌شود.
  • پس از ورود اطلاعات، کارشناسان مربوطه آن‌ها را بررسی خواهند کرد و در صورت لزوم، تصحیحات لازم را اعمال می‌کنند.
  • سپس، صورت‌جلسه به همراه ضمایم آن به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود.
  • مسئول ثبت دفتر پرونده را تشکیل داده و یک نسخه از اساسنامه، شرکت‌نامه و اظهارنامه به موسسین تحویل می‌دهد.
  • در نهایت، آگهی مربوط به ثبت شرکت در روزنامه رسمی منتشر می‌شود.

سخن نهایی | راشا ثبت

در این مقاله با روند ثبت شرکت تضامنی آشنا شدیم و همچنین به مزایا، معایب، مدارک موردنیاز و مراحل انجام آن پرداخته شد. بسیاری از افراد ممکن است دچار مشکلاتی در پیگیری مراحل ثبت شرکت تضامنی شوند. به همین دلیل تیم حرفه‌ای وکلای ما در راشا ثبت آماده است تا با بهره‌گیری از تخصص و تجربه‌ی چندین ساله، شرکت تضامنی شما را با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ثبت کند. این شرکت با سابقه‌ی برجسته در ثبت امور حقوقی و شرکت‌ها به عنوان یکی از برترین شرکت‌های حوزه‌ی حقوقی شناخته می‌شود. در صورت وجود سوالات بیشتر درباره نحوه‌ی ثبت شرکت تضامنی می‌توانید با پشتیبانان ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *