ثبت شرکت سهامی خاص | مزایا، مدارک و مراحل

ثبت شرکت سهامی خاص

در دنیای اقتصادی پویای امروز، ثبت یک شرکت سهامی خاص می‌تواند دروازه‌ای به دنیای کسب و کار و پیشرفت باشد. در این مقاله، با راهنمایی‌های کلیدی برای ثبت این نوع شرکت‌ها آشنا می‌شویم. در ادامه به تعریف شرکت سهامی می‌پردازیم.

شرکت سهامی، یک نوع شرکت با سرمایه‌گذاری تقسیم شده است که مسئولیت صاحبان به میزان سهام اندازه‌گیری می‌شود. این شرکت‌ها، تأسیسات تجاری تلقی می‌شوند حتی اگر عملکرد آن‌ها تجاری نباشد. این مفهوم به طور رسمی توسط ماده 2 لایحه مزبور تایید شده است. اگرچه برخی از شرکت‌های سهامی ممکن است به منظور امور غیرتجاری تشکیل شوند، مانند خرید و فروش املاک، اما بر اساس قانون، تمرکز اصلی آن‌ها بر روی امور تجاری است. این تفاوت در نگرش قانونی، مختص شرکت‌های سهامی عام و خاص بوده و با اصلاحات قانون تجارت، به‌ویژه توسعه فعالیت‌ها و تشکیل شرکت‌های سهامی عام که امکان شرکت کوچک‌سرمایه‌گذاری را از طریق خرید سهام فراهم می‌آورد، توجیه شده است. در پاراگراف بعد به چیستی شرکت سهامی خاص می‌پردازیم.

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت سهامی خاص یک نوع شرکت است که در آن تمام سرمایه توسط موسسین تأمین می‌شود و تفاوتات قابل توجهی با شرکت‌های سهامی عام دارد. در این نوع شرکت، مجمع عمومی وجود ندارد و تعداد شرکای آن کمتر از شرکت‌های سهامی عام است. همچنین برای تأسیس چنین شرکتی، سرمایه اولیه نباید کمتر از یک میلیون ریال باشد. حداقل تعداد مدیران در این نوع شرکت سه نفر است و تعداد سهامداران نیز نباید کمتر از سه نفر باشد.

یکی از ویژگی‌های مهم این نوع شرکت، این است که سهام آن قابل معامله در بازار بورس نمی‌باشد و نقل و انتقال آن مشروط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی صاحبان سهام است. همچنین، شرکت سهامی خاص نمی‌تواند مبادرت به صدور اوراق قرضه نماید و این وسیله مالی قابل انتشار نمی‌باشد. مسئولیت هر یک از صاحبان سهام در این نوع شرکت محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است و تمام سرمایه باید توسط موسسین تأمین گردد. این ویژگی‌ها تا حد زیادی این نوع شرکت را از دیگر اشکال شرکت‌های سهامی متمایز می‌کند.

تفاوت شرکت‌های سهامی خاص و سهامی عام

شرکت‌های سهامی عام و خاص دو نوع ساختار متفاوت دارند که اختلافات مهمی در عملکرد و مدیریت شامل می‌شوند. در حالی که شرکت‌های سهامی عام از قابلیت عرضه سهام در بازار سرمایه برخوردار هستند و این امکان را دارند که برای پروژه‌های توسعه‌ای منابع بیشتری جذب کنند، شرکت‌های سهامی خاص ممکن است به دلیل محدودیت در تعداد سهامداران، این امکان را نداشته باشند.

همچنین در شرکت‌های سهامی عام، انتقال مالکیت به سادگی انجام می‌شود و تأثیر چندانی بر تداوم شرکت ندارد. در حالی که در شرکت‌های سهامی خاص، نقل و انتقال سهام نیاز به توافق مدیران دارد. حداقل تعداد شرکا نیز در دو نوع شرکت متفاوت است؛ حداقل پنج نفر در شرکت‌های سهامی عام و حداقل سه نفر در شرکت‌های سهامی خاص. این اختلافات مهم در تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع ساختار شرکت تاثیرگذار هستند.

مزایای شرکت سهامی خاص

این شرکت‌ها از مزایایی چون انعطاف پذیری در مدیریت و تصمیم‌گیری‌ها بهره می‌برند. با این حال، توجه به چند مورد ویژه می‌تواند بسیاری از مزایا را مشخص کند:

  • مسئولیت محدود: هر شریک تنها تا میزان سرمایه‌اش در شرکت مسئول است. این امر حاشیه امن بیشتری را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.
  • انتقال سهام ساده‌تر: به دلیل عدم وجود مجمع عمومی، انتقال سهام در شرکت سهامی خاص با رضایت سایر سهامداران انجام می‌شود و این امر فرآیند انتقال را ساده‌تر می‌کند.
  • امکان انتشار سهام بی‌نام: در صورتی که سهام بی‌نام باشند، فرآیند انتقال آن‌ها بسیار ساده‌تر می‌شود و نیازی به تغییرات اسناد رسمی نیست.
  • انعطاف در مدیریت: با تعداد مدیران حداقل سه نفر، شرکت سهامی خاص از انعطاف بیشتری در مدیریت و تصمیم‌گیری‌ها بهره می‌برد.
  • محدودیت حداقل سرمایه: با حداقل سرمایه یک میلیون ریال، شرکت‌های سهامی خاص برای کسب و کارهای کوچک و متوسط بسیار مناسب‌تر هستند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص

به صورت کلی در موارد زیر، تمام مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص ذکر شده است:

  1. دو نسخه اساسنامه شرکت با امضای تمامی سهامداران.
  2. تعیین و قبول اولین مدیران و بازرسان، همراه با کپی شناسنامه تمامی اعضای هیات مدیره و سهامداران و بازرسین.
  3. اقرارنامه اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل که مشمول هیچگونه ممنوعیت قانونی برای عضویت در هیات مدیره و مدیرعاملی نیستند.
  4. گواهی بانکی که حداقل 35% از سرمایه اولیه شرکت پرداخت شده است.
  5. اقرارنامه بازرس یا بازرسان که هیچگونه نسبت فامیلی با مدیران و مدیرعامل شرکت تا درجه سوم ندارند و هیچگونه حقوق از شرکت دریافت نمی‌کنند.
  6. گواهی عدم سوء پیشینه کیفری برای همه اعضای هیات مدیره، مدیر عامل و بازرسان از مراکز پلیس.
  7. برای سهامداران خارجی، ارائه برابر اصل پاسپورت و گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده بهمراه ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل سهامدار خارجی.
  8. دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص که تعهد تمامی سهام و پرداخت نقدی حداقل 35% از کل سهام را ثابت می‌سازد، بهمراه گواهی بانکی مبنی بر این پرداخت.
  9. کپی کارت ملی تمام اعضای هیات مدیره، سهامداران و بازرسین به همراه اصل در دفاتر اسناد رسمی یا از طریق وکیل رسمی شرکت.
  10. برای اعضاء هیئت مدیره و سهامداران حقوقی، کپی روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده در سربرگ شرکت، همچنین کپی شناسنامه و کارت ملی نماینده.
  11. اصل یا کپی برابر اصل وکالتنامه.
  12. اصل یا کپی برابر اصل قیم نامه.
ثبت شرکت سهامی خاص

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص به طور کلی شامل مراحل زیر است.

  1. انتخاب نام شرکت: نام شرکت باید فارسی و منحصر به فرد باشد. می‌توان با تشکیل مجمع عمومی موسسان بهترین نام را انتخاب کرد.
  2. تدوین اساس‌نامه: اطلاعات دقیق شرکت در اساس‌نامه ذکر می‌شود. این شامل تعیین تابعیت، دارندگان حق امضا و وظایف اعضا می‌شود. تنظیم شرکت‌نامه لازم نیست.
  3. تدوین اظهارنامه: بر اساس قانون تجارت، شامل تعهدات مالی شرکت و شرکاست. تفکیک دارایی‌های نقدی و غیرنقدی در این سند انجام می‌شود.
  4. امضای اوراق و تشکیل پرونده رسمی: پس از تکمیل مدارک، ارسال به اداره ثبت شرکت‌ها. پس از بررسی و رفع نواقص، گواهی ثبت صادر می‌شود.
  5. انتشار آگهی تاسیس: چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار. پس از اتمام مراحل، تعیین حوزه مالیاتی، اخذ کد اقتصادی و پلمب دفاتر تجاری حداکثر در دو ماه.

سخن نهایی | راشا ثبت

در این مقاله با روند ثبت شرکت سهامی خاص، مزایا، مدارک موردنیاز و مراحل انجام آن آشنا شدیم. با توجه به اینکه برای بسیاری از افراد ممکن است پیگیری مراحل ثبت شرکت سهامی خاص دشوار باشد، راشا ثبت آماده است تا با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، شرکت شما را با نظارت دائمی ثبت کند. تیم ما از وکلای متخصص بهره می‌گیرد تا تمامی مراحل ثبت شرکت سهامی خاص شما را انجام دهد.

راشا ثبت با تجربه چندین ساله در زمینه ثبت امور حقوقی، شرکت، ثبت اختراع و ایده، به عنوان یکی از شرکت‌های برتر این حوزه شناخته می‌شود. اگر سوالات بیشتری درباره نحوه ثبت شرکت سهامی خاص دارید، می‌توانید با پشتیبانان ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *