مراحل تصفیه شرکت‌های سهامی | اقدامات مهم هنگام تصفیه شرکت

مراحل تصفیه شرکت‌های سهامی

برای آشنایی بهتر با این موضوع ابتدا لازم است بدانید که ابتدا کدام شرکت‌ها نیاز به تصفیه دارند. هنگامی که یک شرکت به هر دلیلی اقدام به خاتمه کسب و کار خود می‌کند، نیاز است مراحل تصفیه شرکت‌های سهامی را پشت سر بگذارد. حال نیاز است بدانید که تصفیه شرکت بیانگر چه چیزی است؟ تصفیه یک شرکت به روایتی شامل نقد کردن دارایی، پرداخت بدهی‌های شرکتی و وصول مطالبات است. به روایت دیگر، تصفیه شرکت مهم‌ترین اقدام برای تصفیه یک شرکت است. در ادامه محتوا با راشا ثبت به شرایط مختلف این نوع تصفیه مانند انواع قوانین حسابداری، شرایط و مراحل این نوع تصفیه اشاره می‌کنیم.

تصفیه شرکت چیست؟ | مراحل قبل از تصفیه

در پاراگراف اول به طور کلی با تصفیه آشنا شدیم، حال بیایید کمی در معنای آن عمیق‌تر شویم. برای شروع مطلب با این موضوع که تصفیه شرکت به چه معنی است، باید ابتدا مفهوم و اهمیت این فرآیند را مورد بررسی قرار دهیم. تصفیه شرکت به طور کلی به این معنی است که شرکت به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری خود پایان می‌دهد. این فرآیند مهمی است که نیازمند رعایت نکات خاصی می‌باشد.

یکی از مهمترین مراحل در تصفیه شرکت، پاکسازی تمام دفاتر شرکت است. این به این معنی است که اگر شرکت بدهی‌های مالی به شخص یا شرکت دیگری دارد، باید این بدهی‌ها به طور کامل پرداخت شوند و دفاتر حساب شرکت به طور کامل تصفیه شوند. این مرحله بسیار حیاتی است زیرا تأمین مالی مناسب برای تسویه بدهی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. سپس دارایی‌های شرکت بین سهامداران یا شرکا به تساوی تقسیم می‌شود.

یک نکته مهم دیگر در تصفیه شرکت، قطع فعالیت‌های اقتصادی است. یعنی اگر شرکت فعالیت خاصی را آغاز کرده‌است، باید در ابتدا به آن فعالیت پایان دهد و سپس به دنبال مراحل تصفیه باشد. این اقدام ضروری است تا از هرگونه مشکلاتی در آینده پیشگیری شود. باید توجه داشت که تصفیه شرکت به هیچ عنوان کاری ساده و آسان نیست. در ادامه به انواع تصفیه شرکت و تفاوت بین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انواع تصفیه شرکت

تصفیه شرکت به طول کلی در دو مرحله انجام می‌پذیرد که در ادامه آن را بیان می‌کنیم. با توجه به قوانین وضع شده مربوط به شرکت‌های سهامی، مراحل اداری، مفاد 202 کتاب قانون و …، تصفیه به دو دسته تصفیه قانونی و تصفیه اختیاری تبدیل می‌شود.

  1.  تصفیه اختیاری: یکی از انواع تصفیه‌هایی است که در اساسنامه شرکت در زمان ثبت آن مشخص می‌شود. در این نوع تصفیه، تمامی شرکا به یک توافق مشخص درباره‌ی روند و شیوه اجرای تصفیه می‌رسند و به توافق دست پیدا می‌کنند. این مسئله از پیش از ثبت شرکت مشخص و موضوعی از تفاهم مشترک بین شرکا می‌باشد که مطابق با آن اقدام می‌کنند.
  2.  تصفیه قانونی: نوعی تصفیه است که در اساسنامه شرکت مشخص نمی‌شود و بر اساس مقررات و قوانین مربوط به شرکت‌ها و سازمان‌ها در کتاب قانون تجارت انجام می‌شود. در این نوع تصفیه، مفاد 202 الی 217 کتاب قانون تجارت تعیین می‌کند چگونه تصفیه انجام شود. این نوع تصفیه تنها توسط مراجع قانونی معتبر انجام می‌شود زیرا ممکن است روش و موارد تصفیه در اساسنامه با آنچه در قوانین مربوطه تعیین شده متفاوت باشد. در تصفیه قانونی لازم است مطابق با مقررات و ضوابط حاکم بر این حوزه عمل شود تا به شکل معتبر و مشروع انجام شود. تصفیه قانونی مهمترین اهمیت خود را در مواردی مانند اختلافات بین شرکا یا مواردی که در اساسنامه تعیین نشده است دارد.
مراحل تصفیه شرکت‌های سهامی

مدیر تصفیه کیست؟ | وظایف مدیر تصفیه

در فرآیند تصفیه شرکت، مدیر تصفیه یک نقش بسیار حیاتی ایفا می‌کند. نام او از جمله نام‌هایی است که در طول روند انحلال شرکت و مراحل تصفیه دفاتر، به وفور با آن رو به رو خواهید شد. این موضوع باعث می‌شود تا سوالاتی درباره وظایف و نقش این فرد مطرح شود که در ادامه به توضیحات بیشتری در این زمینه می‌پردازیم.

مدیر تصفیه در واقع به زبان ساده شخصی است که مسئولیت انجام مراحل تصفیه را بر عهده دارد. این به این معنی است که او مسئولیت پاکسازی تمام دفاتر شرکت را دارد. به عبارت دیگر وظیفه او شامل حل و فصل کامل طلبکاری‌ها و بدهی‌ها، به منظور اطمینان حاصل کردن از عدم وجود هیچگونه بدهی باقی‌مانده در دفاتر شرکت است. همچنین مدیر تصفیه مسئولیت تسهیل فرآیند تسویه دارایی‌های شرکت را برعهده دارد. او باید از تقسیم منصفانه و متناسب با سهم هر یک از اعضا در شرکت اطمینان حاصل کند. این مسئولیت به او واگذار می‌شود تا تمامی اعضا بتوانند به منزلت سهامداران جدید از دارایی‌های شرکت بهره‌مند شوند.

مدارک مورد نیاز برای تصفیه شرکت‌های سهامی

مدارک مورد نیاز برای انواع شرکت‎ها متفاوت است. به عنوان مثال مدارک مورد نیاز برای تصفیه شرکت سهامی خاص در مقابل شرکت تضامنی یکسان نیست.

مدارک لازم جهت تصفیه شرکت‌های سهامی خاص به شرح ذیل است:

  1. تصویر روزنامه رسمی که در رابطه با تاسیس و آغاز فعالیت شرکت و همینطور شامل آخرین تغییرات به وجود آمده در شرکت است.
  2. تصویر تمام شناسنامه‌ها و کارت ملی‌های اعضای هیئت مدیره، بازرسان و مدیر تصفیه.
  3. اصل برگ صورت‌جلسه مجمع عمومی که به صورت فوق‌العاده ثبت شده است و تمامی اعضا، شرکا، بازرسان و مدیر تصفیه آن را امضا کرده‌اند.
  4. اصل برگ صورت‌جلسه مجمع عمومی که به صورت فوق‌العاده ثبت شده است و تمامی اعضا، شرکا، بازرسان و مدیر تصفیه آن را امضا کرده‌اند.

مدارک لازم جهت تصفیه شرکت‌های سهامی تضامنی نیز به شرح ذیل است:

  1. تصویر مدارک شناسایی که شامل کپی تصویر شناسنامه و کارت ملی تمام شرکا و همینطور مدیر تصفیه می‌شود.
  2. اصل برگ صورت‌جلسه مجمع عمومی شرکت که توسط تمام اعضا و مدیر تصفیه نیز امضا شده است.
  3. تصویر اصلی روزنامه‌های رسمی کشور که مربوط به ثبت و تاسیس شرکت و آخرین مراحل تغییرات شرکت نیز در آن درج شده است.
  4. اصل برگ وکالتنامه در صورتی که شرکت دارای وکیل قانونی باشد.

مدارک لازم جهت تصفیه شرکت‌های سهامی مسئولیت محدود نیز به شرح ذیل است:

  1. تصویر شناسنامه و کارت ملی تمامی سهامداران، شرکا و مدیر تصفیه.
  2. اصل برگ صورت‌جلسه مجمع عمومی که به صورت فوق‌العاده ثبت شده است و تمامی اعضا، شرکا، بازرسان و مدیر تصفیه آن را امضا کرده‌اند.
  3. تصویر انتشار خبر ثبت شرکت در روزنامه‌های رسمی همراه با آخرین تصویر از روزنامه در خصوص تغییرات شرکت.
  4. اصل برگ وکالتنامه در صورتی که شرکت دارای وکیل یا نماینده قانونی باشد.

مراحل تصفیه مراحل تصفیه شرکت‌های سهامی در یک نگاه | سخن پایانی

در این مرحله، مراحل تصفیه شرکت‌ها را با یکدیگر بازبینی می‌کنیم. به یاد داشته باشید قبل از تصفیه ابتدا باید اقدامات قبل از تصفیه و مدارک مورد نظر را به همراه داشته باشید. مراحل تصفیه شرکت در یک نگاه به صورت زیر است.

  1. رسیدگی کردن به مطالبات شرکت در هنگام تصفیه
  2. نقد کردن همه دارایی‌های غیرنقدی شرکت
  3. پرداخت همه قروض، وام‌ها و مطالبات افراد و ارگان‌های مختلف اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی، بانک‌ها، موسسه‌ها و …
  4. تقسیم دارایی باقی‌مانده از شرکت بین ذی‌نفعان و سهامداران توسط مدیر تصفیه به صورت قانونی

در نهایت باید توجه داشت که تصفیه شرکت فرآیندی است که نیازمند دقت و دانش خاص است. بنابراین بهترین راه برای انجام این کار استفاده از خدمات یک شرکت تخصصی در این زمینه است. راشاثبت، یک واحد حقوقی متخصص، به شما کمک می‌کند تا به راحتی و با اطمینان کامل امور حقوقی مرتبط با شرکت‌ها، ایده‌ها و اختراعات خود را انجام دهید. با تجربه در زمینه ثبت شرکت‌ها، ثبت ایده‌ها و ثبت اختراعات، تیم متخصص ما آماده است تا شما را در هر مرحله از این فرآیندها همراهی کند. با این اقدام مطمئن می‌شوید که تصفیه شرکت به درستی و با رعایت تمام نکات انجام می‌شود. پشتیبانان ما در شرکت راشا ثبت آماده پاسخ‌گویی به هر سوال شما در مورد مراحل تصفیه شرکت‌های سهامی مختلف هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *